fredag 6 december 2019

GLASYR Hållplats 1 Nääs Konsthantverk 15 feb - 15 mars 2020


Till min utställning på Nääs, beslöt jag, att underordna form och objekt och låta glasyrerna fullständigt få ta huvudrollen.
Låta dem dominera under arbetet, i process och i uttryck.
Började sommaren 2019 att experimentera med helt nya blandningar.
Utforskade, accepterade och försökte gå bortom mina invanda begrepp av vad som är vackert.
Jag böjde mig för och anpassade mig till, hur glasyrblandningarna uppförde sig.
De enkla, platta rundlarna, Bärare kallar jag dem, gav möjlighet till tjocka lager av glasyr och många ombränningar.
Kapslarna, de stående objekten, var något mer begränsade i möjligheter, glasyren sprätte av okontrollerat, vilket jag använde mig av och försökte dra fördel av.
Det har varit ett intensivt och väldigt roligt halvår!
Många nya tankar om glasyr och även form har fötts, därför kallar jag min utställning på Nääs för Hållplats 1. För det kommer mera....

Inga kommentarer: