lördag 9 februari 2013

”Bugs and Beautys”


När Höganäs museum frågade mig om jag ville göra Miniatyrer till museets medlemmar för år 2013, hade jag precis köpt en bok med fantastiska fotografier på insekter från alla världens hörn, och det är från dessa bilder jag har hämtat min inspiration.
Jag fascinerades av insektskropparnas olika former och enorma variation av färger och mönster. 

 Om mitt arbete:
Jag har använt vit och brun lergodslera.
Jag modellerade ett 20-tal olika kroppar som jag sedan gjorde tryckformar på.
De är var och en brända minst 3 ggr.
Först skröjbränning till 980 grader.
Sedan doppade i en färgad glasyr som bränns till en temperatur där glasyren fastnar på leran men inte smälter ut och blir blank.
Formerna doppas sedan i någon av mina krypglasyrer och bränns en tredje gång till ca 1060 grader.
Mellanglasyr och krypglasyr interagerar och skapar de olika färgerna och strukturerna.
Blir jag inte nöjd händer det att jag doppar dem ytterligare en gång i en färgad glasyr och bränner igen.
Krypglasyrerna har jag själv experimenterat fram, en process som tagit mig 6-7 år. 





 

Inga kommentarer: